![]() | |
![]() |
Hoe het begon
Toen Gérard Gilles na de vlucht in het begin van 1940 uit Frankrijk terugkeerde, wilde hij rechtstreeks noch onrechtstreeks te maken hebben met de productie van al wat met militair materiaal te maken had. Als zelfstandig electricien begon hij bloemzeven en karnmachines te maken. De vonk sprong echter over bij een schroothandelaar, waar hij een metalen locomotief, waarschijnlijk JEP, in spoorbreedte 16.5mm (HO) aantrof.
Op advies van de winkelverantwoordelijken van Grand-Bazaar werd in 1942 de tram opzij geschoven ten voordele van de trein, daar die bij het publiek beter in de smaak vielen. Het werd een replica van de Santa Fe, een Amerikaanse trein, symbool van vrijheid en grootsheid. De familie Gilles verhuisde naar Jupille, naar een grotere woning, nodig voor de productie. Er werd reeds voor deze eerste geproduceerde trein gekozen voor een drierail-systeem met 3 onafhankelijke rails, bedacht door Gérard Gilles, waardoor de mogelijkheden op het net werden uitgebreid. De rails werden gemonteerd op metalen biels, met kartonnen isolatieplaatjes.
'Massa'-Productie Naast de familie Gilles werkten er op dat moment ook enkele kinderen, en 's avonds zelfs 3 gemobiliseerde militairen. De patroons werkten zelf niet zelden meer dan 10 uur per dag.
Na de bevrijding werden bergen lege conservendozen van het Amerikaanse leger uitgesneden, platgeslagen en tot rails verwerkt. Deze conservendozen, oorspronkelijk gebruikt voor voeding, werden op vraag van Gérard door de buurtbewoners verzameld. Gérard gaf 5 Fr. per blik. Dit materiaal is van zeer hoge kwaliteit en biedt zelfs zoveel jaren later nog steeds beter weerstand dan ander blik, wat het verschil verklaart met de rails van andere merken van dezelfde ouderdom die men nog her en der aantreft. Bedrukt plaatijzer voor de productie van de treintjes kwam er slechts na de oorlog, vanaf 1948. De grote platen van 70x50cm werden bedrukt geleverd door een ander bedrijf en daarna versneden. Verschillende stuken werden afgedrukt op één plaat. Nadat ze met de metaalschaar waren uitgesneden, werden ze uitgestampt en afgewerkt. De matrijzen waren nauwkeurig tot op 1/100 mm. Opgelet, eerder werd er melding gemaakt van cellofaanbolletjes, maar dit was te wijten aan een foutieve vertaling. Het is weldegelijk collofonium (Colophane in Frans, Rosine in het Engels, ook de naam Hidersine wordt gebruikt). Dit is een extract uit hars van bepaalde dennebomen. Dit produkt wordt nog verkocht bijvoorbeeld in blokken voor het insmeren van strijkstokken voor violen. Dit produkt wordt echter in zeer veel toepassingen gebruikt! Colofonium komt van 'Colophon', een oude Ionische stad waar de dennebomen stonden waaruit dit hars werd gewonnen. zie oa. Wikipedia Nederlands, Engelse Wikipedia of Franse Wikipedia .
Enkele versies van deze Gils-Express locs hadden tevens een fluitsysteem ingebouwd in de tender.
Ook in de rijtuigen en de goederenwagens is er een zekere evolutie te zien. De oudste rijtuigen waren in gegoten aluminiumlegering (SilverGils), de oudste goederenwagens hadden een opbouw die ten dele in hout was uitgevoerd, en met blikken draaistellen. Later volgde materieel in bedrukt blik, eerste nog met blikken draaistellen, later met mooi gevormde draaistellen in zamac, en met gegoten buffers in plaats van gedraaide buffers. Het laatste materieel is tevens voorzien van fijner uitgevoerde koppelingen. Distributie De voornaamste klanten van Gils waren de grootwarenhuizen (Grand Bazaar in Luik en Vaxelaire-Claes in Brussel). Dit betekende dat men éénmaal per jaar moest leveren, binnen zeer korte termijnen en tegen competitieve prijzen. Voeg hierbij dat de vertegenwoordigers uiteindelijk klaagden over de kwaliteit van dit materiaal dat niet vaak diende 'vervangen' te worden en u hebt een idee van de hardnekkigheid van de familie Gilles. Bovendien werden krachtens de internationale handelsbetrekkingen -voor het evenwicht van de beruchte handelsbalans- astronomische hoeveelheden treintjes van Märklin, JEP of Hornby, om het bij deze grote drie te houden, tegen zeer competitieve prijzen in België ingevoerd, ter compensatie van de door Belgische staalindustrie uitgevoerde spoorwegrails en betonijzer. Dit illustreert nog beter welke inspanningen Gilles en de hele ploeg moesten leveren om gedurende 20 jaar treintjes te produceren. Daar de familie Gilles zo kleinschalig werkte, was het ook nooit mogelijk om een exportvergunning te krijgen. De productie steeg nooit boven de 1000 dozen per jaar, en dit ondanks de voorkeur van kinderen voor het echte, mooi gekleurde Gils-materiaal boven de realistischer gevormde modellen van andere merken. Cyrille, de zoon van stichter Gérard Gilles, deed steeds demonstraties van de Gils treinen in Grand Bazaar tijdens de feestdagen. Men zag dat de vaders Märklin voor zichzelf kochten, en Gils voor hun kinderen. Zo kwam het ook meermaals voor dat de stock van Gils al uitgeput was voor het Sint-Niklaas was, en dat de demonstratietafel van Gils gebruikt werd voor de andere merken. In 1965 was Sinterklaas een van zijn trouwste medewerkers kwijt. Na 20 jaar stopte de Firma Gils met de productie van haar treintjes. De charme van Gils heeft zij te danken aan de aanblik van deze speelgoedtreintjes die op ambachtelijke wijze geproduceerd werden in familiale sfeer, en dus niet de aanblik geven van een fabrieksmatig geproduceerd massaproduct, maar eerder de sporen draagt van de inspanning van een kleine groep mensen, die waakten over de degelijkheid van hun produkt, en werkten met passie voor hun taak, het speelgoed en... de trein.... De familie Gilles stapte over op de productie van soldeerbouten, spots (discobars, toneel,...), keukenventilatoren en momenteel verzorgen zij de installatie van industriële ventilatiesystemen. Close encounters In december 2003 had ik het genoegen om Cyrille Gilles te mogen bezoeken die nog steeds het huis met annex werkruimtes bewoonde waar de Gils-treintjes gefabriceerd werden. Hij toonde me de Gils-baan die hij had opgebouwd in de ruimte waar vroeger de assemblage van de treintjes gebeurde, boven de productiehal, waar de tijd was blijven stilstaan en de nostalgie alom aanwezig was. Enkele foto's:
Einde van een tijdperk? In april 2006 heeft Cyrille ons verlaten. Met hem verdwijnt de laatste treintjesbouwer van de familie Gilles. Bedankt Gérard en Cyrille voor de betovering die jullie aan zovelen hebben geschonken! Maar de vruchten van de noeste arbeid van de familie Gilles blijven tot op heden gekoesterd in diverse verzamelingen. Er is ook Gils te vinden in de speelgoedmusea van Brussel, Mechelen en Ferrières
En dan is er natuurlijk deze website en mijn demonstratiebaan, waarmee ik Gils af en toe terug even in de bekendheid breng... |
![]() |
![]() |
![]() |