Spoor-I Moduleproject

Inleiding Projecten Projecten Inleiding
 Normen > Modulestructuur

Basisversie (12/2010)

De structuur van de modules is volledig vrij. Er dient uiteraard wel over gewaakt dat de constructie degelijk en haaks is, zodat inplanting in een groter geheel van modules van verschillende origine geen problemen zal opleveren.

Het geniet de voorkeur dat de modules tweezijdig kunnen gebruikt worden zodat deze optimaal kunnen worden ingeplant in een grote modulebaan waarbij dus, afhankelijk van de plaatselijke situatie en mogelijkheden het publiek aan de ene of aan de andere kant van de modules zal plaatsnemen.

Achterwanden/friezen zijn bij deze modules niet nodig of gewenst. Eventueel mag wel in een eenvoudige verlichtingsstructuur voor de modules voorzien worden, voor zover deze de stabiliteit of de toegankelijkheid van de modules niet nadelig beinvloeden.

De afmetingen van de modules zijn ongelimiteerd. Binnen de projecten zijn de moduleovergangen volledig vrij en naar wens van de eigenaar uit te voeren.

Enige voorwaarde die gesteld wordt is dat rechte projecten een totale lengte hebben die een veelvoud is van 30cm, dit om te vermijden dat bij inplanting in een groot ovaal moet voorzien worden in aanpasstukjes om het ovaal sluitend te maken.

De modulekoppen die het uiteinde van een project vormen (ongeacht of dit project nu één of meerdere modules behelst) dienen uitsluitend uitgevoerd te worden met modulekoppen zoals ter beschikking gesteld worden op www.ig1.de (Mannheimer kopstukken). Gezien het specifieke gebruik van geleidingspinnen wordt de voorkeur gegeven aan originele lasergesneden kopwanden ipv eigen (na)-gebouwde IG1-kopstukken. Deze kopstukken worden door de coordinator van het spoor-I project in grotere hoeveelheden aangekocht om de kostprijs te drukken.

Er zullen 2 verschillende kopstukken aangeboden worden:

  • Dubbelsporige kopwand van 40cm breed (15.60cm hartafstand):

    (afmetingen in mm, aangepaste afbeelding overgenomen van www.ig1.de)

     

  • Enkelsporige kopwand van 40cm breed:

    (afmetingen in mm, aangepaste afbeelding van www.ig1.de)

Het rijvlak (bovenkant spoor) bevindt zich op 92cm boven de vloer.

De constructie van poten is volledig vrij en naar wens van de eigenaar.
De poten moeten voorzien zijn van een verstelmogelijkheid in de hoogte om oneffenheden in de vloer op te kunnen vangen.

Men is vrij in de keuze van onderwerp, decor, tijdperk, seizoen enzovoort. Er zullen wel onderlinge afspraken worden gemaakt zodat niet iedereen met een station of een bochtmodule aan komt dragen.

De IG1-modulekoppen zullen centraal gecoordineerd aangekocht worden om de prijs te drukken. Personen die wensen in te stappen in het spoor-I moduleproject zal gevraagd worden dergelijke koppen aan te kopen. Standaard aankoopprijs voor een set van 2 modulekoppen (ongeacht of deze dubbel- of enkelsporig is) is 27.90EUR per paar. Dit is dan ook de minimale financiële inbreng die nodig is om te kunnen deelnemen aan modulebijeenkomst. Er zal bekeken worden om ook voor de stekkerverbinding, vleugelmoerbevestiging en potenconstructie de mogelijkheid te voorzien om gezamenlijk materiaal aan te kopen zodat compatibiliteit tussen verschillende projecten optimaal kan verlopen. Aankoop van dit materiaal kan ook individueel gebeuren indien gewenst. De gecentraliseerde aankoop is enkel een bijkomende service.

lees verder: Verlichting en stroomvoorziening


hoofdpagina